InformacieSKA.sk

Skúsenosti s absolventmi v praxi

Redakcia16.11.2015TémaPridať komentár
Skúsenosti s absolventmi v praxi

Adam Cifra, Delta Projektconsult Slovakia, Katarína Viskupičová, A.DOM

Kvalitu výuky na školách s architektonickým zameraním najlepšie verifikuje prax - schopnosť absolventov či ešte študujúcich architektov zapojiť sa do bežnej architektonickej praxe v ateliéroch. Preto sme sa opýtali praktizujúcich architektov, aké majú skúsenosti so študentmi a čerstvými absolventmi architektonických škôl - v čom sú ich benefity pre firmu a v čom nie sú niekedy pripravení dostatočne. Na naše otázky nám odpovedali architekti Adam Cifra zo spoločnosti Delta Projektconsult Slovakia a Katarína Viskupičová zo spoločnosti A.DOM.

Aké máte zo svojej praxe skúsenosti s absolventmi/študentmi škôl architektúry a staviteľstva - v akých prípadoch preferujete spoluprácu s absolventom/študentom a prečo?

A. Cifra: Určite vieme oceniť prínos absolventov alebo študentov. V prvom rade bažia po zaujímavých projektoch a snažia sa získať dobré referencie pre štart vo svojom profesijnom živote. Táto premisa naznačuje, ze spolupráca na projektoch je vždy zaujímavá a môže priniesť firme a teda aj samotným projektom nové podnety. Mladým projektantom sa však určite treba venovať, viesť ich, a pritom im ponechať kvôli záujmu o prácu a motivacii aj určitú volnosť. Ďalšou zaujímavou stránkou je flexibilita spolupráce a, samozrejme, zručnosť pri používaní softvérov a technológií. Je pravda, že máme vo firme viacero mladých kolegov, no ja osobne nepreferujem takúto spoluprácu za každú cenu len kvôli úspore nákladov firmy. Preferujem zmiešaný tím, kde funguje predávanie informácií a skúsenosti - a myslím tým vzájomné učenie sa na oboch stranách. Spolupráca so študentom alebo absolventom je dobrá v podstate pri akomkoľvek projekte, no takýto projektant nemôže prebrať na svoje plecia majoritu projektu a nemôže, samozrejme, prebrať plnú zodpovednosť. Najvhodnejším modelom spoluprace, ktorý sa snažíme aplikovať, je spolupráca s výhľadom ďalšej spolupráce v budúcnosti s predpokladom vytvorenia nového trvalého pracovného miesta. Zamestnávateľ by sa mal snažiť o vhodnú pracovnú klímu vo firme, vďaka ktorej je možné dlhodobo udržať kvalitných ľudí vo firme.

K. Viskupičová: Keďže nie sme veľký ateliér a každá zákazka sa v podstate robí pod mojím vedením, za roky súkromnej praxe sme vychovali približne 15 samostatných projektantov. Zákazky sa v našom atelieri spracovávajú od návrhu cez realizačný projekt až po rozpočet. Na realizáciách sa podieľme autorským dozorom. Každý absolvent, ktorý za 3 až 5 rokov prejde takouto komplexnou prípravou, je pripravený do samostatnej praxe. V podstate keď začne byť absolvent pre náš ateliér aj ekonomickým prínosom, odchádza do samostatnej praxe. 

 

V čom sú ich prednosti a na čom zvyčajne ešte musia popracovať? Čo by ste odporúčali pri výučbe posilniť, aby boli absolventi lepšie pripravení pre prax?

A. Cifra: Dnešní mladí projektanti sú schopní zvládnuť mnoho úloh, samozrejme, výrazne to zavisí od konkrétneho človeka. Zvládajú spracovanie projektu, komunikáciu so zúčastnenými stranami na projekte aj nárazovú pracovnú záťaž. Často však riešia problém osobitne, bez komplexného pohľadu na celok, na jednotlivé nadväznosti na ostatné profesie, na realizačné náklady a termíny, ale často aj na zachovanie stanoveného konceptu architektúry. Často sa uspokoja s prvým riešením, aké sa naskytne. Na tieto veci má veľký vplyv nielen samotný projektant, ale aj tlak na projekt a nedostatok času. Ako vnímame, aj keď je práce v našej oblasti znova trochu viac, mladí projektanti, bohuziaľ, musia často meniť zamestnávateľa alebo vykonávať svoju prácu na živnosť. Je potom otázne, či sa uchytia tí lepší alebo skôr tí dravejší s pevnou vôlou sa presadiť. Ak majú mladí trocha šťastia a dostanú sa k práci, praxou v odbore sa študenti a absolventi zdokonaľujú a rýchlo sa stávajú plnohodnotnými kolegami.

K. Viskupičová: Prednosti asolventov sú najmä v zvládnutí grafického spracovania projektov novými technológiami. Popracovať musia najmä na zvládnutí komlexnosti tvorby a pochopení, že myšlienka sa nekončí štúdiou, ale v každom stupni sa vyvíja a končí dopracovaním detailov a často až vzájomnu spoluprácou realizátora a architekta. Preto je počas štúdia dôležitá prax v ateliéroch i na samotných stavbách. Kreativita je u každého absolventa individuálna. Množstvo dostupných informácií často prevláda nad filozofiou a logikou samotnej tvorby. Privítali by sme širšie vedomosti o materiáloch a kreatívnu prácu s nimi.

Diskusia pre prihlásenýchPočet príspevkov: 0 - Buďte prvý! )

* Pre pridávanie a zobrazenie diskusie musíte byť prihlásený


Zabudli ste heslo?

Heslo Vám bude zaslané na emailovú adresu