O NÁS
KONTAKT
REDAKCIA
ISSN 1339-9454

Informácie Slovenskej
komory
archtitektov
6/2016

  • Najnovšie
  • Informácie Slovenskej komory architektov
  • Ročenka Slovenskej komory architektov
  • Dokumenty Slovenskej komory architektov
  • Legislatíva
  • Iné
  • Pridať
    článok
    Napíšte
    redakcii
  • Všetko
  • Úvodník
  • Súťaže
  • Uznesenie
  • Udalosti
  • Z kalendára
  • Názor
  • Téma
  • Právny servis
  • CE.ZA.AR
  • Prečítajte si
  • Ročenka Slovenskej komory architektov 2016/2017
  • Ročenka Slovenskej komory architektov 2014/2015
  • Ročenka Slovenskej komory architektov 2012/2013

  • 2016
  • Participácia verejnosti
    6
  • CE.ZA.AR
    5
  • Nominácie CE∙ZA∙AR Súťaže
    4
  • Honoráre
    3
  • 2
  • 1
  • 2015
  • 9
  • Učenie (sa)
    8
  • CE∙ZA∙AR 2015
    7
  • Ako plánujeme sídla
    6
  • Nominácie CE·ZA·AR
    5
  • 4
  • Architektonické dielo
    3
  • 2
  • Výkon povolania
    1
  • 2014
  • 9
  • Verejné obstarávanie
    8
  • CE·ZA·AR 2014
    7
  • Architektonické Súťaženie
    6
  • Nominácie CE·ZA·AR
    5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
  • 2013
  • 6
  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
  • 2012
  • 6
  • 5
  • 4
  • 3
  • 2
  • 1
InformacieSKA.sk
Cezar 2016
© ArchInfo 2014
Tvorba stránok WebCreators.sk

TÉMA: UČENIE (SA)

Gestor témy: Ing. arch. Peter Lényi

Učenie architektúre

Učenie architektúre

Napriek tomu, že médium Informácie Slovenskej komory architektov je určené praktizujúcim architektom, pokladám tému vysokoškolského vzdelávania za niečo, čo sa týka aj ich - všetci sme boli formovaní konkrétnou školou a konkrétnymi ľuďmi, čo ovplyvnilo našu následnú prax. Vyjadrenie sa k tomu, ako majú byť vedení budúci architekti, je zároveň informáciou o našom želaní, kto a ako bude tvoriť budúcu odbornú obec.

Peter Lényi10. 11. 2015Úvodník
„Ako" alebo „prečo“?

„Ako" alebo „prečo“?

Existuje veľmi rozšírená, žiaľ, mylná predstava, že škola by mala pripravovať budúcich absolventov na prax. Dovolím si nielen tvrdiť, že to nie je jej úlohou, ale že to ani nie je možné. Iste, do určitej miery sa to prirodzene deje. Študenti sa učia základným princípom stavebných konštrukcií, statiky, typológie, osvojujú si nástroje navrhovania a zhmotňovania architektonickej idey. Akademické prostredie však nie je schopné v rámci svojich možností plnohodnotne simulovať podmienky reálnej architektonickej kancelárie.

Martin Jančok10. 11. 2015Téma
Architektúra je debatovateľná vec

Architektúra je debatovateľná vec

Po bakalárskom štúdiu na Fakulte architektúry v Bratislave pokračujem na magisterskom odbore urbanizmus na Estónskej akadémii umení. Neodchádzala som natruc ani s pocitom revolty, skôr s tušením, že ma zahraničná skúsenosť naučí niečo nové a nejak inak. Sľúbila som si, že sa vyhnem porovnávaniu neporovnateľného, no, bohužiaľ, Tallinn je Bratislave skutočne podobný a po roku v Estónsku a študijnom pobyte na Aalto University v Helsinkách cítim rozdiely a z nich vyplývajúce zahanbenie.

Lívia Gažová10. 11. 2015Téma
Školu tvoria všetci ľudia, aj študentstvo

Školu tvoria všetci ľudia, aj študentstvo

Keď uvažujem o učení architektúry, musím sa vrátiť späť k svojmu štúdiu. Bolo poznačené dobou a spoločnosťou tak, ako štúdium každého človeka. Potom nastal rok 1989. Niežeby predtýmto rokom bolo všetko zlé a naopak po ňom všetko dobré. Ale bol to jednoznačný prelom. Pred tým sme sa učili tak nejak vzájomne, v akademickom prostredí v tom čase absentovali autority, ktoré mladícky obdivujete a chcete pokračovať v ich šľapajách... Ostali nám knihy, časopisy v technickej knižnici a nekonečné debaty o architektúre, jej zmysle a tom všetkom na internátnej rysovni.

Irakli Eristavi10. 11. 2015Téma
Skúsenosti s absolventmi v praxi

Skúsenosti s absolventmi v praxi

Kvalitu výuky na školách s architektonickým zameraním najlepšie verifikuje prax - schopnosť absolventov či ešte študujúcich architektov zapojiť sa do bežnej architektonickej praxe v ateliéroch. Preto sme sa opýtali praktizujúcich architektov, aké majú skúsenosti so študentmi a čerstvými absolventmi architektonických škôl - v čom sú ich benefity pre firmu a v čom nie sú niekedy pripravení dostatočne.

Redakcia16. 11. 2015Téma
Ako učiť a rozvíjať vnímavosť?

Ako učiť a rozvíjať vnímavosť?

Iste jestvuje viacero možných modelov učenia (sa) architektúry a sotva možno určiť, ktorý je tým ideálnym, komplexným... V každom z nich ide zrejme o to, aby vystrojil absolventa vnímavosťou voči všetkým podnetom, ktoré spolu tvoria rámec zadaného programu úlohy, voči fyzickým a všetkým nefyzickým, duchovným okolnostiam prostredia, do ktorého má vložiť svoju architektúru. Čítanie podnetov, ich vyhodnotenie, ich zoradenie sú základom rodiaceho sa riešenia a inšpirujú talent – ak je prítomný.

Pavol Paňák10. 11. 2015Téma
Študentské roly

Študentské roly

Štúdium na univerzite na Slovensku sa nelíšilo v mnohom od absolvovania strednej školy. Zúžil sa síce predmet pozorovania a spôsob výuky, stále nám však bolo jasné, čo sa smie, čo je dobré a čo nie. Splniť si nutné predmety, ktoré akoby navzájom nesúviseli, popracovať na projekte, často zadefinovanom cez typologický druh. Napriek všetkým pochybnostiam sme do toho dali vždy všetko. Výsledný komentár v rozsahu dvoch viet a písmenko abecedy nám bolo zaslúženou odmenou.Výborne, a môžeme ísť ďalej. (Česť cteným výnimkám!)

Viktória Mravčáková10. 11. 2015Téma
Slovenský kontext výučby architektúry

Slovenský kontext výučby architektúry

Po roku 1990 sme sa stali súčasťou otvoreného európskeho a svetového priestoru. Už 25 rokov máme možnosť porovnávať sa a spolupracovať so zahraničnými architektonickými školami, predovšetkým v rámci Európy. Naše zapojenie sa do rámca európskeho architektonického školstva sa realizuje hneď niekoľkými spôsobmi. Máme svojich „akademických“ reprezentantov v komisii EÚ, v profesijných organizáciách ACE a UIA. Pedagógovia a študenti mali a majú možnosť vycestovať na zahraničné univerzity v rámci celého sveta i v rámci rôznych grantových schém organizovaných SAIA či nadačnými fondmi. Možností je viac.

Ľubica Vitková10. 11. 2015Téma
Základom pre vzdelávanie je zodpovednosť voči profesii

Základom pre vzdelávanie je zodpovednosť voči profesii

Na Katedre architektúry Fakulty umení Technickej univerzity v Košiciach je táto zodpovednosť postavená na troch pilieroch: počet prijímaných študentov je nízky – približne 16, ateliérovú výučbu vedú architekti s aktívnou vlastnou praxou, ktorých práca má čitateľný rukopis, študentov vychovávame tak, aby sa chceli vrátiť domov a dokázali tam robiť zodpovednú a dobrú architektúru.

Juraj Koban23. 11. 2015Téma
Škola architektúry vo Winterthure

Škola architektúry vo Winterthure

Vzdelávanie architektov vo Švajčiarsku býva v diskusiách s kolegami z okolitých krajín často tematizované, pretože výkon povolania architekta vo Švajčiarsku nie je na rozdiel od väčšiny iných krajín na svete právne chránený. Vo väčšine kantónov sa architektom môže nazývať prakticky ktokoľvek. Stavebná produkcia sa však nezdá byť horšia ako v okolitých krajinách, vzdelanie snáď tiež nie. Možno je pragmatickejšie, viac orientované na prax a možno menej klasicky štrukturované ako inde.

Zuzana Ondrušková10. 11. 2015Téma
Skúsenosti so štúdiom v ateliéri Zahy Hadid

Skúsenosti so štúdiom v ateliéri Zahy Hadid

Fakulta architektúry na University of Applied Arts Vienna (die Angewandte) pozostáva z troch ateliérov. Každé vedie svetoznámy architekt a zameriava sa na špecifickú agendu. V čase môjho štúdia na univerzite to boli architekti Zaha Hadid, Greg Lynn a Wolf Prix (neskôr Hani Rashid). Jedným z najdôležitejších aspektov štúdia architektúry bol systém výučby - takzvané vertikálne štúdio.

Robert Löffler10. 11. 2015Téma
Odpoveď P. Lényimu

Odpoveď P. Lényimu

Diskusia presahujúca k zmyslu a kvalite učenia končí tam, kde je aktuálna spoločná zhoda školy aj oponentov záverečných projektov na cene max. 15 eur. Je to naša práca na kritike výstupu pedagóga, študenta i školy, ktorým prechádza do praxe. Na domácom akademickom prostredí sa podieľame tým, že v ňom nechávame devalvovať hodnotu učenia tvorby aj jej kritiky na niečo, čo nejako zvládne každý. Každodenne to akceptujeme ako interní či externí učitelia, ako doktorandi a študenti či len občasní oponenti. Učíme sa participovať na udržovaní školy v chode za každú cenu.

Maria Topolčanská12. 11. 2015Téma
Pár ďalších modelov

Pár ďalších modelov

Škola musí vedieť odhadnúť „polčas rozpadu“ informácií, s ktorými pracuje. Rôzne parametre architektúry ako potreba ohraničiť priestor sú pomerne trvácne, no napríklad metódy tvorby sa môžu rýchlo meniť. Celková konfigurácia riešení dlhodobého problému nie je stabilná, a preto by mala byť cieľom pedagogiky abstrakcia spôsobov, akými hľadať riešenia, a tým pádom, samozrejme, skôr snaha učiť myslieť než podávať fakty. Interpretácia tohto štandardného tvrdenia ale nie je jednoznačná.

Peter Stec10. 11. 2015Téma
Dobrá architektúra sa oplatí

Dobrá architektúra sa oplatí

Svetový deň architektúry sme si tento rok v Banskej Bystrici pripomenuli 9. októbra 2015prednáškovým popoludním. Odborná i laická verejnosť sa stretla v unikátnych priestoroch Múzea SNP na zaujímavom prednáškovom popoludní, ktoré sme nazvali Dobrá architektúra sa oplatí. Teší nás, že partnermi SKA sa pri organizovaní tohto podujatia stalo aj mesto Banská Bystrica a Múzeum SNP a že sme o dobrej architektúre mohli hovoriť a uvažovať priamo v pod skulpturálnymi železobetónovými „škrupinami“ jednej z najlepších slovenských stavieb.

Danica a Roman Turčanovci16. 11. 2015Udalosti
Autor a vlastník architektonického diela

Autor a vlastník architektonického diela

Nový autorský zákon č. 185/2015 Z.z., ktorý nadobudne účinnosť 1. januára 2016, upravuje okrem iného aj vzťah autora architektonického diela a vlastníka takéhoto diela. V tejto veci sa v zákone uvádza, že "vlastník alebo iný užívateľ stavby, ktorá je vyjadrením architektonického diela, môže vykonávať na stavbe bez súhlasu autora len také stavebné úpravy a udržiavacie práce, ktoré sú nevyhnutné na jej udržanie v dobrom stave a na zachovanie funkčného využívania a ktoré neznižujú hodnotu architektonického diela alebo inak nezasahujú do autorských práv.

Oľga Kopšová16. 11. 2015Poradňa
Uznesenie predstavenstva SKA z 14. 10. 2015

Uznesenie predstavenstva SKA z 14. 10. 2015

Prečítajte si uznesenie predstavenstva SKA, ktoré sa konalo 14. októbra 2015 v Bratislave.

Úrad SKA20. 11. 2015Uznesenia
Uznesenie predstavenstva SKA z 12. 11. 2015

Uznesenie predstavenstva SKA z 12. 11. 2015

Prečítajte si uznesenie predstavenstva Slovenskej komory architektov z 12. novembra 2015 v Banskej Štiavnici.

Úrad SKA19. 11. 2015Uznesenia
Konferencia o súťažiach a verejnom obstarávaní

Konferencia o súťažiach a verejnom obstarávaní

Začiatkom októbra 2015 som sa zúčastnil ako jeden z prednášajúcich na konferencii CEZAAR Architektonické súťaže a verejné obstarávanie, ktorú organizovala Slovenská komora architektov. Povedzme si niečo viac k téme architektonických súťaží na Slovensku v uplynulom roku a potom k samotnej konferencii.

Peter Lényi16. 11. 2015Udalosti
Súťaž na žilinský bulvár

Súťaž na žilinský bulvár

Mesto Žilina vyhlásilo verejnú anonymnú jednokolovú urbanisticko-architektonickú súťaž návrhov s názvom Žilina – bulvár. Cieľom tejto súťaže návrhov s udelením cien je nájsť najlepší návrh prestavby priestoru Ulice Antona Bernoláka v Žiline, ktorá je v Žiline známejšia pod názvom Bulvár, na verejné mestské priestranstvo.

Úrad SKA16. 11. 2015Súťaže
Súťaž na expozíciu na Bienále v Benátkach

Súťaž na expozíciu na Bienále v Benátkach

Slovenská národná galéria v Bratislave vypisuje ideovú súťaž na výber výstavného projektu a následnú realizáciu expozície na 15. medzinárodné bienále architektúry v Benátkach 2016, ktoré sa bude konať od 28. mája do 27. novembra 2016 v pavilóne Českej republiky a Slovenskej republiky v Benátkach.

Redakcia16. 11. 2015Súťaže
Z kalendára SKA

Z kalendára SKA

Členovia predstavenstva aj pracovníci Úradu Slovenskej komory architektov sa zúčastňujú mnohých stretnutí, aktivít, rokovaní a porád, o ktorých sa všetci členovia komory nemusia dozvedieť. Aby ste mali prehľad, čo sa na komore deje, prečítajte si viac o aktuálnych aktivitách jej predstaviteľov.

Úrad SKA19. 11. 2015Z kalendára